@mashu_london – etyka i innowacja

Mashu – to młoda londyńska marka projektująca torebki inspirowane sztuką Art Deco i współczesną architekturą. Poza pięknym wzornictwem, marka może pochwalić się wdrożoną strategią cyrkularnego obiegu i otwarciem się na innowacyjne technologie. Od samego początku założycielka i projektantka Ioanna Topouzoglou kładzie nacisk na etyczną produkcję – od wyboru materiału poprzez współpracę z lokalnymi rzemieślnikami aż po darmową dostawę przy neutralnej emisji CO2.

Jak mała lokalna marka to wszystko robi?

Na każdym etapie firma stara się zmniejszyć zużycie naturalnych surowców, opierając produkcję o dostępne materiały jak np. odpady drewna z fabryk mebli w Grecji, z których powstają rączki do torebek. Podstawowym materiałem jest zamsz uzyskany z poliestru i plastiku z recyclingu. W produktach pojawia się również wegańska skóra Pinatex. Same wzory są tworzone przez rzemieślników mieszkających w Grecji. Ale to nie wszystko!

mashu.co.uk

W tym roku Ioanna rozpoczęła współpracę z londyńskim start-upem Provenance, który w oparciu o technologię blockchain (w tym momencie najbardziej zaufany informatyczny system kontroli i weryfikacji danych w internecie) zbiera i udostępnia informacje konsumentom, co dzieje się z produktem od momentu zaprojektowania aż po pojawienie się na półce w fizycznym lub internetowym sklepie. W ten sposób klient Mashu dowiaduje się, że torba Aura Riviera to 100% wegańskie materiały, potwierdzone przez PETA, uszyte przez pięć greckich kaletniczek a rączki rzeczywiście zostały wytworzone z odpadów z ateńskiej manufaktury. Nad prawdziwością informacji czuwa wspomniany wcześniej blockchain. System Provenance jest jeszcze na etapie wdrożenia, ale pierwsze efekty dają nadzieję na pozytywną zmianę w stronę większej transparentności w branży fashion.


Jak możesz skorzystać z doświadczeń studia Mashu?
Jakie trendy mogą Ci pomóc w budowaniu świadomej i nowoczesnej marki modowej? 

1. Więcej niż biznes 

Marka Mashu to przede wszystkim wartości. Powstała jako biznesowe przedsięwzięcie, jednak jej głównym założeniem jest tworzenie produktów, które nie szkodzą planecie, zmniejszają emisje CO2, a na końcu mogą być poddane recyclingowi. Głosy o większą odpowiedzialność w modzie pojawiają się nie tylko wśród ekologów, czy na branżowych konferencjach. Sami konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują pozytywnego zaangażowania ze strony przemysłu.  Jak pokazują ostatnie badania Nielsen, 66% respondentów oczekuje, by marki działały etycznie i jest skłonna zapłacić więcej za „zdrowsze” produkty. Raport Rynek Mody w Polsce, 2018, KPMG podkreśla, że „Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami na rynku fashion i zaczynają interesować się modą. [Przedsiębiorcy] częściej wskazują na kobiety i osoby młodsze, jako bardziej zainteresowane tematem nie tylko fasonów i jakości ubrań, ale również odpowiedzialnością społeczną producentów – tym gdzie i w jaki sposób produkują ubrania, czy zachowują się etycznie wobec pracowników i przestrzegają norm środowiskowych.” 

Czy wiesz, że stopień zanieczyszczenia środowiska w 80% są wynikiem decyzji podejmowanych na etapie projektowania towaru? (dane: europarl.eu) Jakie kroki możesz podjąć już na wstępnym etapie, aby Twój produkt zyskał dodatkową wartość?

2. Radykalna transparentność 

Według raportu 2016 Transparentność ROI Label Insight, prawie 94% konsumentów zapowiada swoją lojalność w stosunku do firm, które oferują pełną przejrzystość działalności. Wyniki te pokazują, że konsumenci oczekują więcej niż tylko wymagana informacja na etykiecie produktu i zaznaczają, że będą kupować od marek, które dostarczają bardziej szczegółowych danych o towarze. Ponadto, jeśli marka nie dostarcza im tych informacji, konsumenci będą skłonni szukać produktu w innym miejscu. Stawia to marki w trudnej sytuacji. Jak wdrożyć zasady transparentności w złożonym biznesie modowym? Sukces marki Everlane jest dobrym tego przykładem. Everlane oparła swoją strategię i produkcję na kwestiach „radykalnej transparentności”, etycznych fabrykach i wysokiej jakości produktach. Marka konsekwentnie komunikuje wszystkie informacje na temat łańcucha dostaw: od kompletnego składu po informacje dotyczące pozyskiwania i pochodzenia produkcji. Na stronie można przeczytać historię i relację fotograficzną z każdej ze współpracujących fabryk. Decydującym wyróżnikiem jest publikacja pełnego kosztu produkowanego przez nich produktu. Zamieszczone informacje mają ułatwić konsumentowi podjęcie decyzji. 

Szczera i przejrzysta informacja to zaufanie klientów a zaufanie to główny czynnik wpływający na decyzje zakupowe. Czy znasz wszystkich swoich dostawców? Czy wiesz, skąd pochodzą zamawiane materiały? Jakie działania są potrzebne, aby Twoja marka czy produkt były bardziej autentyczne i transparentne?

3. Przyjazna technologia. 

Inicjatywa marki Mashu i londyńskiego start-upu Provenance pokazują, że technologia i moda mogą iść w parze. Po zeskanowaniu metki z kodem QR konsument otrzymuje informację, gdzie i przez kogo została wyprodukowana torebka, jakie materiały zostały wykorzystane i jakie jest ich źródło pochodzenia. W ten sposób klient może zweryfikować czy materiał jest rzeczywiście „eko” i czy wymarzony produkt powstaje z zachowaniem zasad „fairtrade”. Każda ze stron zyskuje.

A Ty, w jakich obszarach widzisz możliwość innowacji i współpracy z firmami technologicznymi?


Źródła:

  1. https://mashu.co.uk/
  2. https://www.provenance.org/
  3. www.europarl.eu
  4. https://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/dk/docs/global-sustainability-report-oct-2015.pdf
  5. https://www.labelinsight.com/transparency-roi-study
  6. https://www.everlane.com


Zapisz się na nasz newsletter.

Mamy nadzieję, że zostaniesz z nami na dłużej i zawsze znajdziesz tu coś wartościowego! Zapisz się na bezpłatny newsletter* i odbierz mini słownik odzieżowy!

*Chcę zapisać się do newslettera, a co za tym idzie wyrażam zgodę na otrzymywanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, produktach i usługach Trendstudio. Wiem, że w każdej chwili będę mogła wycofać zgodę.