11. edycja Łódź Design Festival odbyła się pod hasłem OD.NOWA. W trakcie festiwalu miały miejsce wystawy, wykłady i warsztaty skoncentrowane wokół tematyki współczesnego wzornictwa w kontekście projektowania na nowo.

„Nowość zdaje się być najważniejszą cechą współczesności. Zakwestionowaliśmy wiele starych prawd i utartych sposobów myślenia. Po raz pierwszy w historii, w wysoko rozwiniętych społeczeństwach, najmłodsze pokolenia żyją w świecie diametralnie innym od tego, w którym dorastali ich rodzice. Niespotykane wcześniej zmiany technologiczne, społeczne i środowiskowe motywują do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań. Na każdym niemal etapie naszego życia stykamy się z nowymi wyzwaniami. Jak będziemy mieszkać, pracować, spędzać czas wolny? W jakich miastach będziemy żyć i jak się po nich przemieszczać? W jakim świecie będziemy się rodzić, dorastać i starzeć?. Te pytania postanowiliśmy zadać projektantom, kuratorom i markom, z którymi przygotowujemy tegoroczną edycję festiwalu” – opowiada Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival.


IDEA
To co łączy wiele projektów pokazanych na Łódź Design Festiwal to użycie tworzyw powstałych z naturalnych surowców, pozyskanych w ekologiczny, zrównoważony sposób. Nagrodzony projekt na wystawie MAKE ME – kredki z gleby, bioplastik wykonany z roślin, masa papierowa na wystawie Paper UP i Buraki Lab to przykłady materiałów trwałych, wytwarzanych lokalnie, nietoksycznych i biodegradowalnych. W projekcie Buraki Lab surowcem użytym do badań były liście buraka cukrowego, stanowiące największy odpad w polskim rolnictwie oraz wysłodek, produkt uboczny powstający po procesie wysładzania buraków. Pomysł narodził się z przekonania, że projektowanie powinno przyczyniać się do zmniejszenia negatywnego wpływu, jaki mamy na nasze środowisko. Ponieważ głównym zamierzeniem było używanie jedynie naturalnych substancji, a tym samym całkowite zrezygnowanie z chemicznych dodatków, materiał łączono z innymi surowcami wtórnymi.


MATERIA
Miksowanie i zestawienie ze sobą różnych materiałów – ceramika z drewnem i szkłem (Pia Wustenberg). Kontrastowe użycie i zderzenie faktur: korek z gładką ceramiczną powierzchnią, surowy matowy beton z błyszczącą powierzchnią porcelany (Soft Studio).

KOLOR
International Klein Blue (IKB), bo tak nazywa się ten kolor, to intensywny niebieski stworzony przez Kleina przy współpracy z Eduoardem Adamem. Ten niebieski odcień stosowany jest głównie w ceramice (Magdalena Kucharaska-Hadaki Baltica, „Ludzie z fabryki porcelany”), ale też w meblach – jako akcent kolorystyczny i dodatek (Annike Laigo, dywan FLOAT).